I SEO världen är förmodligen en av de vanligaste frågorna ”varför rankar jag inte?” Denna fråga kommer i olika skeden av en kampanj. Kanske i början, när någon försöker ta reda på varför de inte får kunder eller dyker upp i sökresultaten. Kanske är det ett par månader sedan det tekniska arbetet med en SEO kampanj pågår och vi ser ännu inte resultat. Vissa av dina kunder kanske vill rankas efter mycket konkurrenskraftiga sökord och inte lägger tillräckligt med tid eller pengar för att öka dessa rankningar.
Det finns många faktorer som går in i en framgångsrik SEO kampanj. Saker som har att göra med platsen, konkurrens, självaste webbplatsen och offsite faktorer som antalet betrodda länkar. Så det tar tid och arbete att åstadkomma alla dessa faktorer. Idag ska vi gå igenom några av de vanligaste fallgroparna till varför en kund kanske inte rankas.
1) Inte Tillräckligt med Budget för Dina Mål
Bra SEO byråer prisar sina paket och kampanjer baserat på individuella behov och mål. Varje SEO-kampanj och kund ger sin egen unika uppsättning krav och behov. Så när en kund kommer in med riktigt höga förväntningar och en liten budget är det bara så mycket vi kan göra. En SEO byrå kommer att göra det bästa de kan med en begränsad budget. Men om en klient vill rankas högt på en mycket konkurrenskraftig marknad eller storstad, kommer en liten budget sannolikt inte att göra något stort för deras SEO mål.
Bra SEO byrån kommer att göra flera rekommendationer baserade på mål, behov, rankningsfaktorer, nyckelord och mer. Men om en klient vägrar att gå utöver en låg budget som de ställer innan de ens undersöker sina alternativ, kommer de sannolikt inte att rankas bra när arbetet faktiskt börjar. SEO kan göras på små budgetar. Men vi kan behöva börja med nyckelord med en lägre profil och ge saker mer tid för att SEO ansträngningar ska fungera.
2) Kund Väljer Egna Sökord
Den som någonsin har arbetat inom kundservice har sannolikt arbetat med människor eller kunder som vill göra saker på sitt sätt. De betalar dig för att göra jobbet, men de vill vara delaktiga i allt arbete. En del av expertisen hos SEO specialisterna är de som gör sökordsanalys för att förbättra webbplatsens rankning. Till en början kan dessa nyckelord vara små eller mindre framträdande för att bara börja bygga webbplatsens auktoritet och förtroende för Google. Men när den myndigheten bygger kan vi arbeta med nyckelord med högre prioritet.
SEO experterna vet vad som krävs för att få vissa nyckelord rankade. De vet att det kommer att ta mer tid, investeringar eller befogenhet att rangordna ett visst nyckelord som en kund kan insistera på. Och om det händer är det inte mycket vi kan göra åt det. Vi kommer att göra det SEO arbete som krävs för det nyckelordet, men mer än troligt kommer klienten inte att få den rankning som de förväntar utan extra SEO arbete för att faktiskt förbättra webbplatsen eller på andra nyckelord som sedan kan bygga upp auktoritet.
3) Kunder som Inte Svarar
Motsatsen till klient bilden som målades i det tidigare scenariot, möter SEO byråer också klienter som till synes inte svarar och sedan dyker upp och frågar om framsteg. Speciellt i början av en kampanj måste en klient vara mycket engagerad för att se till att en SEO kampanj kan komma igång utan problem. Det innebär att tillhandahålla webbplats inloggningar, åtkomst till Google My Business och andra plattformar som varje byrå begär. Vi behöver kunder som svarar på e-post, telefonsamtal och ger svar om behov och mål. Om en klient inte svarar kan arbetet slutligen stanna till eftersom en byrå inte kan göra vad den faktiskt behöver göra för att hjälpa en webbplats att rankas.
Redan från början av en kampanj, hjälp klienterna att förstå vikten av att vara involverade för att inte bara hjälpa kampanjen utan också för att hitta bättre tillfredsställelse när de ser deras webbplats klättra i rankningen.
4) Konkurrenskraftig Marknad
En SEO kampanj för ett företag i Stockholm kommer att se mycket annorlunda ut än en kampanj för ett företag på en mindre plats som Skellefteå, eller en förort med en mindre befolkning. Marknadsstorlek spelar roll. Och vi ser denna fallgrop hela tiden när någon bor i ett högt befolkningsområde och vill nå toppen av rankningen omedelbart.
Till exempel kan ett kafé centralt i Göteborg ha svårt att omedelbart rankas när det finns dussintals andra liknande butiker i allmänhetens närhet. Men en kafé i en mindre stad på landsbygden i Östersund kommer att ha mycket lättare att klättra rankningen med lite optimerings arbete. Eftersom en klient vill förstå varför de inte rankar ännu, kan det ha mycket att göra med var de befinner sig. Mer arbete, copywriting, länkbyggnad etc. måste gå in på konkurrenskraftiga marknader. Och troligen måste dessa budgetar också vara högre.
Naturligtvis beror allt på verksamheten, platsen, målen osv. Därför ser vi till att diskutera med våra klienter redan från början för att se vad som krävs för att få dem att rankas för en viss plats.
5) Inte Tillräckligt med Tid för Att Slutföra Uppgifterna
Det finns inget att sopa under mattan. Bra SEO tar tid. De som lovar snabba resultat använder troligen svart hatt taktiker som faktiskt slutar med att skada din webbplats på lång sikt. Vi känner igen frustrationen hos otåliga kunder som undrar varför efter bara en månads arbete varför de inte rankas högt. SEO kan också bygga på sig själv. Framgången efter sex månaders arbete förstärks bara med ytterligare sex månader.
I slutändan måste du förstå målet för varför en klient vill göra SEO för sin webbplats. Är det för att slå ut konkurrensen? Få fler leads? Är det för att bara öka medvetenheten om verksamheten? De olika orsakerna skapar ofta olika tidtabeller. Och om en kund kräver framgång efter bara en månad eller två, förstår de troligen inte helhetsbilden av SEO i första hand. Se till att ställa rätt förväntningar från början innan något arbete görs för att säkerställa att alla förblir på samma sida under hela kampanjen.
Det finns fler anledningar till varför en kampanj kanske inte presterar lika bra som en kund kanske gillar. Men det här är några av de vanligaste orsakerna. Om du behöver hjälp med att förbättra din SEO eller vill ge en bättre Service till dina kunder, ring oss på Mygi Marketing
Mygi Marketing
Vi strävar efter att kunna ge dig rätt kunskap för att kunna göra rätt beslut.

”Vi har tittat på många SEO-lösningar men dessa killar var alltid den tydliga favoriten. De har rätt strategi och de har varit fantastiska att arbeta med. ”

”Vi har ett konstant flöde av nya leads tack vare detta fantastiska SEO-företag. De gav oss alla verktyg för att konvertera leads till kunder. ”

GRATIS SEO ANALYS
Senaste inläggen
- 4 anledningar till varför din webbplats inte genererar leads augusti 16, 2021
- 5 utmärka Lokal SEO tips för kedjeföretag augusti 10, 2021
- 2022 Google Ads: Så här använder du det för ditt företag juni 21, 2021