Lär dig hur Google arbetar med lokala webbplatser med den här guiden till lokal SEO och börja optimera din webbplats för lokala sökresultat för att växa ditt företag.
Lokal SEO är en sökmotoroptimeringsstrategi som hjälper ditt företag att bli mer synligt i lokala sökresultat på Google.
Alla företag som har en fysisk plats eller betjänar ett geografiskt område, kan dra nytta av lokal SEO. Om du söker efter Google efter viktiga nyckelord relaterade till ditt företag och en karta med tre listor visas under den (även känd som ett kartpaket), kan lokal SEO hjälpa dig att växa ditt företag.

Hur utvecklades sökmotorerna
I början av internet fanns det relativt få webbplatser, så det var enkelt att navigera på nätet. När internet började expandera skapades dock sökmotorer för att göra det lättare för användare att hitta de webbplatser de letade efter.
Om du skrev en fras i en sökmotor matchades den frasen till webbplatser som inkluderade nyckelorden i din sökfras. Google använde samma tillvägagångssätt, men det dominerade snabbt de andra sökmotorerna när det blev den första sökmotorn som använde länkar mellan webbplatser som en indikation på vilka webbplatser som var betrodda och hade auktoritet.
Idag tittar Google på hundratals faktorer både på och utanför din webbplats för att avgöra om det är relevant att visa som ett sökresultat. Faktorer bildar ditt “digitala fotavtryck” och varje faktor har olika vikt eller värde som sökmotorn kombinerar för att ge resultat. Ditt digitala fotavtryck avgör om du är ett toppresultat för en förfrågan som en användare skriver in på Google.

Vad är google då?
När du skriver in en sökfras i Google kontrollerar den mönstret för olika webbplats signaler eller rankningsfaktorer, till exempel hur relevant din webbplats är, för att returnera en lista över webbplatser som matchar din sökning.
De flesta människor inser inte att Google inte gör en live-sökning på hela internet varje gång någon skriver något i sökfältet. Det söker faktiskt i en lagrad kopia av alla webbplatser som Google har upptäckt. Denna kopia kallas Google Index.
För att bilda index använder Google små program som kallas ”spindlar” för att genomsöka webben. Varje spindel fungerar på samma sätt: Den börjar på en enda sida och följer sedan länkarna på den sidan, tittar på innehållet på nästa sidor och så vidare.
när webbinnehåll genomsöks lagras det på Googles servrar och indexet byggs upp. Spindlarna arbetar i en uppmärksam skala och kryper ständigt biljoner sidor i en otroligt snabb takt. Detta säkerställer att indexet är så uppdaterad som möjligt och nya webbplatser och anslutningar upptäcks snabbt.

Hur Google rankar Dig
Google använder olika processer för att ranka hundratals eller tusentals webbplatser på ett ögonblick. Dessa processer kallas algoritmer. När du googlar något kontrollerar en algoritm indexet och returnerar en lista över webbplatser som matchar din sökning i organiska resultat. Dessa resultat väljs och rankas utifrån relevans, framträdande och popularitet som ges av inkommande länkar.
Algoritmen tittar på olika faktorer på plats och utanför anläggningen för att avgöra vilka webbplatser som har något relaterat till din sökning. Alla relevanta webbplatser läggs till i listan, som sedan rankas efter framträdande plats. Återigen med hänvisning till de olika faktorerna på plats och utanför webbplatsen, avgör algoritmen vilka webbplatser som bäst svarar på din sökfråga, och dessa platser listas högst upp i sökresultaten.
Att förbättra din SEO påverkar både relevans, framträdande och länkar popularitetsfaktorer för din webbplats. Om rätt delar av webbplatsens digitala fotavtryck är optimerade, visas din webbplats högre i fler sökresultat.

Lokal SEO är ett annat mönster
Vad sägs om lokala organiska sökresultat? Efter att ha analyserat användarnas beteende under biljoner sökningar räknade Google ut att personer som söker vissa typer av företag behöver resultat från sitt närområde. Därför innehåller Googles lokala sökalgoritm en närhetsfaktor, vilket är ett snyggt sätt att säga att Google tar hänsyn till din plats när du söker efter ett lokalt nyckelord (en fråga med lokal avsikt). Detta händer även när sökaren inte inkluderar ett stadsnamn eller ”nära mig” i sin sökning.
Om du till exempel är på jobbet och vill få en pizza levererad till lunch, visar din sökning(”pizza leverans”) på google en lista över platser nära ditt kontor i dess lokala SERPS (sökmotors resultatsidor).
Men om du försöker samma sökning hemma får du en helt annan uppsättning av resultat. Detta är vettigt, med tanke på att du behöver en pizza levererad från någonstans i närheten.
Lokal sökning har funnits i flera år, men den var begränsad på grund av att människor bara använde sina stationära datorer. Med den senaste tillväxten av tillgång till mobilt internet har mobilsökningen dock exploderat, så lokal SEO har blivit oerhört viktig för framgången för alla företag som erbjuder lokala produkter eller tjänster och lokala marknadsförare.

Vad som är viktigt för lokal SEO
Vad betyder detta för sökmarknadsförare?
Som ett lokalt företag har du möjlighet att visas i både de organiska huvudresultaten och det lokala kartpaketet samtidigt.
Om du är ny på att marknadsföra ditt företag digitslt så är det en utav de största utmaningarna att veta vad du bör fokusera på, för att göra dina ansträngningar så effektiva som möjligt.
Webbplats innehåll är en viktig faktor, precis som i Googles traditionella sökalgoritm, men platsbaserade faktorer som Google My Business, citater och granskningssignaler ingår också.

Börja utnyttja SEO
Nu när du har en bättre förståelse för SEO-grunderna och hur Google rankar lokala sökresultat kan du börja koncentrera dig på signaler som optimerar webbplatsens digitala fotavtryck i det lokala orienterade sökekosystemet. På så sätt kan ditt företag dyka upp högre på resultatsidan, vilket kan leda till att fler potentiella kunder hittar ditt företag.
Det finns många faktorer som påverkar din synlighet i dessa sökningar, men kom ihåg att lokal sökning fortsätter att växa och förändras. För att hålla koll på vilka signaler som ökar och minskar i betydelse kan du hänvisa till Mozs årliga undersökning för att skapa din strategispelbok. När du börjar förbättra varje viktigt signalområde kan du tjäna fler människor i din geografiska region – och växa snabbare.
Mygi Marketing
Vi strävar efter att kunna ge dig rätt kunskap för att kunna göra rätt beslut.

”Vi har tittat på många SEO-lösningar men dessa killar var alltid den tydliga favoriten. De har rätt strategi och de har varit fantastiska att arbeta med. ”

”Vi har ett konstant flöde av nya leads tack vare detta fantastiska SEO-företag. De gav oss alla verktyg för att konvertera leads till kunder. ”

GRATIS SEO ANALYS
Senaste inläggen
- 4 anledningar till varför din webbplats inte genererar leads augusti 16, 2021
- 5 utmärka Lokal SEO tips för kedjeföretag augusti 10, 2021
- 2022 Google Ads: Så här använder du det för ditt företag juni 21, 2021