Sökordsanalys för SEO [DEL 3]

Detta kapitel handlar om sökordsanalys. Vi kommer att utforska:

  • Vad sökordsanalys är
  • Varför sökordsanalys är viktigt
  • Hur man hittar nyckelord från riktiga sökfrågor
  • Hur man hittar rätt sökordsverktyg (både gratis och betalt)
  • Hur sökordets avsikt formar din urvalsprocess
Sökordsanalys

Vad är sökordsanalys?

Enkelt uttryckt är sökordsanalys processen av att identifiera dessa termer och frågor som individer manuellt använder i Googles sökmotor.

Vad söker folk efter?

Exempel på sökvolym

För företag som erbjuder tjänster fungerar sökordsanalys sida vid sida med dina ansträngningar för att skapa medvetenhet om ditt varumärke och ge potentiella kunder ett enkelt uttag för att komma i kontakt med dig.

Frågor relaterade till en viss rättslig situation (som ”vad man ska göra efter en bilolycka”) eller deras specifika köpsignal (”anställa en bilolycksadvokat”) är vanliga och användbara för advokatbyråer som håller på med personskador. Likaså kan exempel på frågor för en kriminell försvarsadvokat vara ”måste man ta ett nykterhetstest” eller ”bästa försvarsadvokat.”

Hur många människor söker efter det?

Du kan skriva det bästa innehållet i världen, men om du inte riktar in sökord ordentligt (dvs. de med sökvolym) kommer ingen att se det … och det betyder att ingen kommer att läsa det.

Varför är sökordsanalys viktigt?

Som nämnt tidigare möjliggör sökordsanalys (när den görs korrekt) många andra aspekter av sökmotoroptimering. Att investera i skapande av innehåll kan ge långsiktiga fördelar för din byrå, både som ett medel för att skapa medvetenhet och konverteringar… men återigen kommer innehålls skapandet inte att stå utan rätt sökordsanalys för att tjäna som grund.

Hur gör man en sökordsanalys?

Sökordsanalys är en del konst, en del vetenskap. Oavsett hur avancerade verktygen är, kan de sällan förutsäga visningar av sökvolymer med precision. Att kartlägga dina kunder kan vara en bra utgångspunkt.

Hur man hittar sökord och sökordsverktyg

Manuell konkurrentanalys

Man ska alltid försöka efterlikna de som ligger etta i dagsläget. I det här fallet är en av de bästa utgångspunkterna att skapa en mind-map baserad på topprankade webbplatser på din marknad. Se vilka övningssidor och bloggar de skapar och modellera dem sedan. Detta ger dig en bra uppsättning av sökord till att börja med; då kan du analysera dessa sökord i framtiden för att se om de finns möjlighet till sökvolym.

Lawline

Lawline logga

lawline.se har en ”Ställ fråga” sektion, där användare kan bidra med frågor och advokater/jurister kan fritt erbjuda deras rådgivning.

”Relaterade sökningar”/”Människor frågar också”

När du har identifierat en uppsättning av sökord (genom mind-mapping, manuell konkurrentanalys m.m.) kan du analysera dessa med hjälp av ”Google Sök”. Dra sökorden till ”Google Sök” en i taget och bläddra sedan nedåt för att hitta relaterade termer och frågor. På det här sättet kan du ytterligare utöka din pool med nyckelord med tillhörande termer och fraser. Se till exempel sökresultaten nedan:

Google Trender

Google trends

Google Trender är ett gratis verktyg som du kan använda för att identifiera vad som är aktuellt och inte aktuellt när det gäller konsument intressen. Den visar om ett specifikt sökord trender uppåt eller nedåt.

Sökordsplaneraren

Google sökordsplanerare

Även om det inte är så fullfjädrat som några av de andra verktygen på den här listan, är det alltid värt att överväga att Google har mer rådata i sina händer än någon annan. Deras sökordsplanerare är ett helt rimligt ställe att börja på, eftersom du kommer att titta på ett mycket brett underavsnitt av internet genom deras analys.

Answer the Public

Answer the Public

Answer the Public dyker djupare in i tidsandan genom att använda undersöknings fraser (vem, vad, när, var, varför) och prepositioner (för, av, med osv.). Resultaten som den genererar med sökords frasen är också visuellt intressanta och kan hjälpa till att generera innehåll.

Google Analytics

Google Analytics

Google Analytics är ett annat gratis verktyg i Google Suite. Du kan få några sökords data i Förvärv> Search Console> Frågor (notera att du måste länka Google Search Console till Google Analytics för att data ska visas i denna rapport).

Ubersuggest

Ubbersuggest

Neil Patels UberSuggest är ett av de bästa kostnadsfria sökordsanalys verktygen som finns tillgängliga. Det ger inte bara information om sökordet i sig (med avseende på volym, konkurrenssvårigheter osv.), det genererar också idéer och förslag på relaterade sökord.

Google Search Console

Google Search Console

”Verktyg och rapporter i Search Console hjälper dig att mäta webbplatsens söktrafik och resultat, åtgärda problem och få din webbplats att lysa i Googles sökresultat.”

– Google

Google Search Console tillhandahåller mer transparent frågedata än den relaterade Google Analytics Suite, vilket ger dig en bättre uppfattning om var du ska optimera eller vad du ska rikta dig i framtiden. För att dra nytta, gå till Prestanda> Frågor.

SEMRush

SEMRush

Även om jag inte ofta använder SEMRush just för sökordsanalys är det ett ledande sökords verktyg. Faktum är att Robbie Richards frågade 133 SEO-experter om deras föredragna analysverktyg och SEMRush var den mest använda.

Ahrefs

aHrefs

Personligen är detta mitt favoritverktyg för sökordsanalys. Medan Ahrefs är ett betalt verktyg, tror jag att kraften som genereras ger det en överväldigande fördel jämfört med de flesta gratisverktygen. När du tänker på att det inte bara är ett sökords verktyg utan också ett av de bästa verktygen för konkurrenskraftig analys, är kostnaden (som är måttlig) lätt att motivera.

Vilken är den bästa sökords verktyget?

Enligt vår åsikt (som du kanske har gissat) är det Ahrefs.

Sökordets avsikt

En sista faktor att tänka på när man gör sökordsanalys är avsikten. Även om många frågor kan ha sökvolym, översätts de inte nödvändigtvis till signerade uppdrag.

Vilken form av avsikt ska du rikta dig till?

I allmänhet vill du göra sökordsanalys för sidor med övningsområden, som fungerar längst ner i tratten för konvertering/försäljning. Dessa visar din expertis och inkluderar uppmaningar till handling. Exempel på konverteringsnyckelord är:

  • Stockholm bilolycka advokat
  • Stockholm motorcykelolycka advokat
  • Stockholm lastbilolycka advokat
  • Stockholm felaktig dödsfall advokat
  • Stockholm våtgolv olycka advokat
  • Stockholm medicinsk felbehandlings advokat
  • Stockholm personskade advokat

osv.

Den andra typen av artiklar som du bör skapa faller i mitten till toppen av tratten. Dessa svarar på juridiska frågor och ger medvetenhet för potentiella kunder. Exempel på medvetenhets sökord är:

  • Vad ska man göra efter en bilolycka
  • Hur man anställer en bilolycksadvokat
  • När ska jag anställa en bilolycksadvokat
  • Vad händer när du har fel i en bilolycka

osv.

Sammanfattning: Sökordsanalys steg för steg

  1. Skapa en mind-map av sökord.
  2. Använd en sökords verktyg för att utvärdera möjligheterna.
  3. Skriv innehåll som är 10x bättre än toppresultaten.
  4. Ta vinst.

    Mygi Marketing

    Vi strävar efter att kunna ge dig rätt kunskap för att kunna göra rätt beslut.

    GRATIS SEO ANALYS