Idag investerar 55 procent av företagen i professionella sökmotoroptimering (SEO) tjänster. Innan ditt företag till och med överväger SEO tjänster är det dock viktigt att svara på dessa två frågor: Vad är SEO tjänster och vad bör en SEO byrå inkludera i tjänsterna?
Innehållsförteckning
- Definition
- Typer av SEO tjänster
- Vad SEO tjänster bör innehålla
- Relaterade resurser
Definition av SEO tjänster
SEO tjänster är tjänster som vanligtvis erbjuds av en SEO byrå som hjälper ditt företag att lyckas med sökmotoroptimering. Med SEO vill ditt företag öka sin synlighet i sökresultaten på sökmotorer som Google och Bing. Du fokuserar specifikt på sökresultat relaterade till ditt företag, produkter, tjänster eller bransch.

Exempel på SEO tjänster
Till exempel kan en tandläkarklinik använda SEO för att ranka för sökningar som:
- Akut tandvård stockholm
- Bästa tandblekningen
- Priser på tandundersökning
Eftersom sökmotorer som Google förlitar sig på mer än 200 faktorer för att bestämma rankningen eller placeringen av en webbplats i sökresultaten kräver det en betydande mängd expertis för att lyckas med SEO. Därför samarbetar många företag med en SEO tjänsteleverantör.
SEO tjänster som SEO byråer erbjuder
Under åren sedan sökmotorer som Google och Bing lanserades har sökmotorers algoritmer genomgått många uppdateringar och innovationer. Därför erbjuder många SEO byråer specialiserade SEO tjänster som hjälper företag i specifika (och konkurrenskraftiga) branscher att lyckas.
Några exempel på vad de vanligaste SEO marknadsförings tjänsterna inkluderar:
- Lokal SEO
- E-handel SEO
- Röst SEO
- SEO granskningar
För många företag erbjuds traditionella sökmotoroptimering tjänster som innehåller allt du behöver för att lyckas. Om du driver en lokal verksamhet eller en e-handelsbutik krävs det istället lokal SEO eller e-handel SEO för att ge dig en konkurrensfördel som kan maximera effekten av din SEO strategi och avkastning (ROI).
I vissa fall kommer SEO byråer att fokusera på specifika områden inom SEO som:
- On-page SEO, vilket som fokuserar på optimeringar relaterade till din webbplats, som dina titeltaggar, innehåll, m.m.
- Off-page SEO, vilket som fokuserar på optimeringar relaterade till din online närvaro på nätet idag, till exempel webbplatsens bakåtlänkar.
- Teknisk SEO, vilket som fokuserar på optimeringar relaterade till din webbplats backend, som sidhastighet, webbplats-arkitektur, med mera.
Eftersom SEO kräver on-page, off-page och teknisk SEO för att lyckas är det ovanligt att företag investerar i endast en av dessa tjänster.
De flesta väljer SEO planer med full service, som inkluderar on-page, off-page och teknisk SEO eftersom dessa planer ger dig en allt-i-ett-lösning så att du kan fokusera din tid någon annanstans.
7 saker som SEO byråers tjänster bör innehålla
Nu när du känner till definitionen av SEO tjänster är det viktigt att granska de tjänster som tillhandahålls av SEO byråer. Medan varje företag är annorlunda vill du samarbeta med en leverantör som erbjuder hela paketet när det gäller SEO.
När du jämför byråer, fokusera på SEO som inkluderar följande:
1. SEO granskning
Varje SEO byråers tjänster bör innehålla en SEO granskning.

Med en SEO granskning tar din SEO leverantör en djupgående titt på din nuvarande strategi. Även om du inte har en SEO strategi på plats kommer din byrå att utvärdera din webbplats ur ett SEO perspektiv och se var den utmärker sig och var den kan använda förbättringar.
Även om du kan dra nytta av gratis SEO granskningsverktyg, ger de inte ditt företag samma insikt som ett team av SEO specialister. Därför bör SEO tjänster alltid inkludera en revision. Om de inte gör det indikerar det på bristande förberedelser och investeringar från ditt SEO leverantör.
En frånvarande SEO granskning kan också föreslå att din byrå inte planerar att skapa en anpassad strategi för ditt företag. Varför de inte vill investera tiden för att granska din webbplats kan bero på att de använder en mall istället.
De bästa strategierna är skräddarsydda för ditt företag, ditt varumärke och din publik.
2. Konkurrentanalys
Oavsett hur nisch din bransch är, vill du ha en konkurrentanalys med dina SEO tjänster. Med konkurrent analysverktyg kan ditt SEO byrå upptäcka konkurrenter online och offline. Denna upptäckt kan användas för att bygga din strategi och hjälpa dig att dra nytta av konkurrenternas svagheter.
Medan många SEO byråer inkluderar en inledande konkurrentanalys med sina tjänster, vill du samarbeta med ett företag som gör konkurrent analyser till en vanlig del av din strategi. De utvärderar dina konkurrenter kontinuerligt och letar alltid efter nya möjligheter.
Mygi Marketing analyserar till exempel dina konkurrenter varje kvartal. Detta proaktiva tillvägagångssätt gör det möjligt för oss att skapa konkurrenskraftiga strategier för våra kunder, vilket har resulterat i att vårt premiera team genererat mer än 55%+ i intäkter för våra kunder under de senaste åren.
3. Anpassad strategi
En anpassad strategi är en kärnkomponent i definitionen av SEO tjänster. När du har en strategi anpassad för ditt företag kan du maximera din avkastning på investeringen (ROI) från SEO. Det innebär fler samtal, beställningar och besök till ditt företag, för en mindre kostnad.
Om du investerar i SEO tjänster måste ditt företag se till att din byrå tillhandahåller en anpassad strategi. Det beror på att många SEO företag, särskilt de som marknadsför ”billiga” SEO tjänster, levererar kopiera-och-klistra in-strategier.

Med en kopiera-och-klistra in-strategi får ditt företag inte en maximal avkastning. I de flesta fall visas inte företaget ens på första sidan i sökresultaten med den här typen av strategier, vilket inte hjälper ditt företag eftersom endast 25 procent av användarna går inte utöver den första sidan med sökresultat.
Därför måste ditt företag investera i tjänster från ett SEO byrå som erbjuder dessa anpassade strategier.
4. Off page optimering
När du investerar i SEO tjänster ska ditt paket innehålla optimering utanför sidan. I SEO, hänvisar off page optimering till optimerings faktorer utanför din webbplats som påverkar din rankning i sökresultaten.
Till exempel kan din bakåtlänks profil forma din rankning i sökresultaten. Din bakåtlänks profil, som referens, hänvisar till mängden och kvaliteten på webbplatser som länkar till din egna webbplats. En tandbloggare kan till exempel länka till din webbplats efter att ha behövt akut tandvård i Stockholm där hen har fått utmärkt service av er tandläkarklinik.
Som en del av ett SEO byrås tjänster, tillhandahåller de ofta följande för off-page SEO:
- Att marknadsföra ditt webbplats innehåll till bloggare och webb ansvariga
- Utvecklar delbart innehåll för din webbplats blogg
- Övervaka företagets omnämnanden över sociala medier av användare och influencers
- Optimera din Google My Business-profil
Om du inte vet om en SEO byrå erbjuder off page-optimering med sina SEO tjänster, fråga bara! De kan ge ditt företag en översikt över vad deras SEO tjänster inkluderar, liksom betydelsen av specifika leveranser. På så sätt kan din personal fatta ett välutbildat beslut när de väljer en byrå.
5. On page optimization
On page optimering är en annan viktig del av innebörden av SEO tjänster. Med optimering på sidan fokuserar din SEO byrå på att optimera funktionerna på din webbplats för sökmotorer som Google.

Exempel på on-page SEO som tjänsten inkluderar:
- Uppdaterar titeltaggar, meta beskrivningar och H? taggar för sökning
- Granskning av din webbplats informationsarkitektur, omdirigeringar och intern länkstruktur
- Skapa en webbplats karta
- Optimera dina webbplats bilder enligt bästa praxis
- Undersöka och optimera din webbplats med värdefulla och relevanta nyckelord
- Analysera användbarhet, hastighet och design på din webbplats
I de flesta fall utgör optimering på sidan en betydande del av dina SEO tjänster. Om en SEO byrå inte erbjuder SEO på sidan tillhandahåller de inte SEO tjänster, vilket innebär att ditt företag behöver hitta en annan byrå.
6. Månadsrapporter
Öppenhet är viktigt när det gäller SEO tjänster. Du vill ha en byrå som ditt företag kan lita på och räkna med, varför det är viktigt att samarbeta med ett SEO byrå som erbjuder regelbundna månadsrapporter.
Med en resultatrapport kan ditt företag få omedelbar inblick i resultaten av din SEO strategi. Som ett exempel kan din rapport täcka webbplatsens organiska trafik, omvandlingsfrekvens och rankning i sökresultaten.
Förutom att få en månadsrapport, bör ditt SEO byrås tjänster också innehålla tid med din dedikerade account manager. När du har regelbundna möten med din account manager kan din personal ställa frågor, granska din rapport, en-mot-en möten och med mera.
Kort sagt, rutinmöten hjälper dig och ditt företag att hålla sig på samma sida som din SEO byrå.
7. Progressiv optimering
SEO är en pågående strategi, vilket är varför definitionen av SEO tjänster i allmänhet betonar det partnerskap som ditt företag bildar med din SEO byrå. Du samarbetar kontinuerligt med din byrå, det är varför en SEO byrå bör fungera som en förlängning av ditt företag.
Det är också därför deras tjänster bör inkludera progressiv optimering.
Med kontinuerlig optimering, optimerar din SEO byrå er webbplats ständigt. Även efter att din webbplats uppfyller SEO standards fortsätter de att hitta sätt att finslipa och förbättra din SEO strategi, vilket gör att du kan tjäna mer på SEO.

Din dedikerade account manager kan till exempel hitta ytterligare nyckelord för ditt företag att rikta in sig på. Denna upptäckt översätts till nytt innehåll, vilket leder till att marknadsföra det innehållet till bloggare och webb ansvariga i din bransch.
Oavsett hur avancerad eller framgångsrik din SEO strategi blir, kan ditt företag och SEO byrå göra det 1% bättre. Därför är det viktigt för ditt företag att samarbeta med en byrå som känner igen det och ser potentialen på din webbplats.
Fler SEO resurser:
Mygi Marketing
Vi strävar efter att kunna ge dig rätt kunskap för att kunna göra rätt beslut.

”Vi har tittat på många SEO-lösningar men dessa killar var alltid den tydliga favoriten. De har rätt strategi och de har varit fantastiska att arbeta med. ”

”Vi har ett konstant flöde av nya leads tack vare detta fantastiska SEO-företag. De gav oss alla verktyg för att konvertera leads till kunder. ”

GRATIS SEO ANALYS
Senaste inläggen
- 4 anledningar till varför din webbplats inte genererar leads augusti 16, 2021
- 5 utmärka Lokal SEO tips för kedjeföretag augusti 10, 2021
- 2022 Google Ads: Så här använder du det för ditt företag juni 21, 2021