SEO Rankingfaktorer för Google (DEL 2)

Vilka är Googles tre främsta organiska sökfaktorer?

Google har ett universellt uppdrag när det gäller deras sökmotor:

”Att organisera världens information och göra den universell tillgänglig och användbar.”

Google-uppdrag
Googles uppdrag har länge varit att organisera världens information och göra den allmänt tillgänglig. Deras inställning till sökning har alltid varit väldigt användarcentrerad.

I åratal funderade och debatterade SEO och digitala marknadsförare vad de viktigaste rankningsfaktorerna i Googles algoritm var … och sedan 2016 kom de med rätta och berättade för alla: länkar, innehåll och RankBrain är de viktigaste faktorerna för hur webbsidor rankas på Googles sökresultatsidor.

#1 – Länkar

Trafik på webbsidan

Länkar har alltid varit en stor del av Googles algoritm redan från början. Både kvaliteten och kvantiteten på dem har fortfarande betydelse idag.

I Googles ögon är varje länk som pekar på en sida som en röstning för det innehållet.

Ju mer unika röster från ansedda webbplatser som en sida har, desto mer auktoritativ verkar den för Google, och därför desto högre rankas den i sökresultaten (allt annat är lika).

Vi vill använda följande analogi: Om du försöker vinna ett val vill du få så många röster som möjligt. Om du försöker ”vinna” den första sidan på Google vill du ha så många länkar av hög kvalitet som möjligt.

Vad gör en länk högkvalitativ?

Det finns några vanliga indikatorer på att en bakåtlänk är av hög kvalitet. Observera att ingen säkert kan berätta för dig hur sökmotorer mäter kvaliteten på bakåtlänkar. Ytterligare information är vår erfarenhetsbaserade rekommendation.

  1. De mest värdefulla bakåtlänkarna är de som är placerade av redaktören någonstans i innehållet (dvs. inte i sidfoten eller sidofältet). I grund och botten, om webbplats ägaren hänvisar till din sida frivilligt, ger det dig ett värdefullt förtroende.
  2. Behörighets värdet för länkande sida/webbplats. Du kan bestämma hur mycket av ”länkjuice” du får från en viss bakåtlänk av auktoriteten för en viss sida som länkar till dig – dess URL-betyg (UR). (Du kan hitta mer information om Ahrefs UR-mätvärde här.) Som en allmän regel är en länk från en webbplats med hög auktoritet mer kraftfull än en länk från en låg auktoritet.
  3. Förutom UR-mätvärden är det också viktigt med antalet utgående länkar som en webbplats har. En bakåtlänk från en webbplats (domän) eller från en webbsida som länkar till hundratals andra webbadresser kommer att vara mindre värdefull än den från en webbplats med bara några få utgående länkar.
  4. ”Följ-efter”-länkar är föredragna. Samtidigt har sökmotoroptimerings gruppen inte kommit överens om länkar som ”inte följer” hjälper dig att ranka eller inte. I grund och botten, om du har en chans att få en ”inte-följa”-länk från en högkvalitativ webbplats, kör på det!
  5. Vår undersökning har visat att en ankartext kan påverka kvaliteten och relevansen av en bakåtlänk. Det är viktigt för sökmotorer att kunna välja rätt nyckelord att ranka ditt innehåll för. Det är därför ankartexten, liksom texten som omger den, bör vara ämnes relevant.

#2 – innehåll

Dags att skriva en blogg bild

För att komma till den första sidan med sökresultat måste advokater bygga innehåll som är mer än bara aktuellt. Data visar att innehåll som är längre och täcker ett ämne mer djupgående tenderar att rankas högre totalt sett i Googles sökresultat, så det måste vara mer auktoritativt och djupare än konkurrerande delar av innehåll i samma nisch.

Vad gör SEO innehåll bra?

Innehållets struktur och självaste ämnet är nyckeln för att få det att ranka högt i Google sökningar

Ämnes relevant: En webbsida eller ett blogginlägg måste vara lämpligt för sin publik (det vill säga det bör betyda något för dem).

Riktad sökords placering:  Målet för nyckelordet som sidan är avsedd att rankas efter måste placeras i rubriken, rubrikerna, brödtexten, ankartexten för interna och inkommande länkar och bild-alt-taggar på sidan. Detta är en SEO-taktik som ger ditt innehåll möjlighet att bli hittad.

Auktoritativ resurs: Innehållet bör vara en auktoritär resurs som ger läsaren värde och svarar på deras avsikter.

Stödkällor: Innehållet ska länka till andra stödjande resurser (t.ex. auktoritativa artiklar, stödjande dokument) som användare kan hitta värde i.

Användbarhet: Långformat innehåll bör formateras på ett sätt som gör det enkelt att konsumera (dvs punktlistor, rubriker och bilder som bryter upp innehåll, navigering etc.)

Delbarhet: Innehållet måste vara användbart och praktiskt. Det borde vara något som läsarna vill dela med människor de känner.

#3 – RankBrain

RankBrain Logga

Vad är RankBrain?

RankBrain är en maskininlärningsalgoritm som används av Google. Baserat på information hämtad från analys av sökresultat, hjälper det till att väga vissa rankingfaktorer när det försöker leverera de mest relevanta informationen. Genom RankBrain försöker Google att mer exakt förutsäga eller tolka sökarens avsikt snarare än att organisera webbsidor med hjälp av signaler som kärnalgoritmen gör.

Hur optimerar jag för RankBrain?

Klickfrekvens: Skriv övertygande titlar och metabeskrivningar för att fånga ett klick.

Kontakt info: Undvik att använda din kontaktinformation (telefonnummer, e-post) i titlar och metabeskrivningar. Detta kan avskräcka från klick, eftersom sökaren redan har den information de behöver utan att någonsin besöka din webbplats. Om Google ser att sökare inte klickar igenom ett visst resultat kan Google visa det mindre ofta.

Uppehållstid: Försumma inte uppehållstiden (dvs. den tid som en besökare tillbringar på en viss sida). Du kan förbättra uppehållstiden genom långformat innehåll, ljud- och videofunktioner och användarvänlig formatering.

Slutsats för att klättra högre

Klättra på Googles sökmotorer

I slutändan vill Google ge det bästa resultatet för konsumenternas avsikt. Det betyder att ditt innehåll har en bättre möjlighet att uppfylla den avsikten om det är välorganiserat och välskrivet. Som ett resultat bör du alltid ha din ideala kund i åtanke när du skriver innehåll. Genom att göra det ger du den bästa chansen att rankas i sökmotorer och bli hittad av den potentiella kunden.

    Mygi Marketing

    Vi strävar efter att kunna ge dig rätt kunskap för att kunna göra rätt beslut.

    GRATIS SEO ANALYS