2022 Google Ads: Så här använder du det för ditt företag

Betala per klick kampanj

Loppet för att nå första sidan i Googles sökresultat är oftast mycket konkurrenskraftig. Att försöka nå första sidan, även med utmärkt SEO, kan lätt ta några månader eller t.o.m. ett år. Att driva en digital verksamhet är inget skämt, speciellt när du måste konkurrera med giganter som har en oändlig marknadsföringsbudget att driva deras Google Ads reklamer med.

Det är här betalade annonser (PPC) kommer in. Google Ads är Googles reklamtjänst som gör det möjligt för företag att visa sina annonser på Googles sökresultat sida. Annonserna visas vanligtvis högst upp eller längst ner på en Google SERP (sökmotors resultatsida).

Innehållsförteckning

Vad är Google Ads?

Google Ads är en av de största online annonserings plattformarna som hjälper företag att nå kunder över hela världen. Genom detta betal-per-klick nätverk betalar annonsörer Google för att rikta in sig på användare baserat på nyckelord i sökning, land och enhetstyp samt leverera sina annonser till användare som är intresserade av liknande produkter eller tjänster.

Så här kan en annons se ut:

Resultat från Google
Röd box = Sponsrade resultat (annonsering) | Grön box = Organiska resultat (SEO)

De sponsrade resultat, eller annonser, (i den röda rutan) betecknas alltid med en ”Annons” etikett. Resultaten som visas under annonserna (i den gröna rutan) kallas för organiska resultat.

Google erbjuder också Display annonser som visas i Googles Display nätverk. Display- nätverket är en omfattande samling av externa webbplatser från tredje part som har samarbetat med Google och gått med på att visa Google annonser. Google annonser i Display nätverket kan vara i text-, bild-, video- eller rich media-format och kan inriktas på olika sätt. Detta inkluderar remarketing och bannerannonser.

Varför Google Ads visas

Google Ads auktionen är inriktad på sökord – annonsörer väljer en lista med nyckelord som är inriktade vilket som är relevanta för deras verksamhet erbjudanden, de ord som människor är mest benägna att använda när de söker efter ens produkt. De bjuder sedan på dessa nyckelord och baserar varje bud på hur mycket de är villiga att betala för en Google användare att klicka på ens annons. Detta bud, i kombination med ett kvalitetsresultat som tilldelats av Google baserat på kvaliteten på din föreslagna annons, avgör vilka Google annonser som visas på SERP. När användare klickar på annonserna betalar annonsören en viss kostnad (kostnaden per klick eller CPC), som beräknas enligt nedanstående formel:

Uträkning av din kostnad per klick.
Det är här termen Pay-Per-Click (PPC) har sitt ursprung.

Google Ads auktionen

Google Ads arbetar på ett auktionssystem, som äger rum varje gång en användare utför en nyckelords sökning.

För att ”vinna” Google Ads auktionerna och se din Google annons visas för relevanta sökord måste du optimera ditt kvalitetsresultat och ditt budbelopp. Ju högre ditt kvalitetsresultat, i kombination med ditt budbelopp, desto bättre blir din annonsposition. Följande faktorer (bland andra) påverkar ditt kvalitetsresultat:

  • Relevansen av din Google annons för sökfrågan
  • Google nyckelordets relevans för din annonsgrupp
  • Annonsens relevans för dess målsida
  • Den historiska klickfrekvensen (CTR) för annonsen och dess annonsgrupp
  • Total historisk kontoresultat

Det finns också övergripande fördelar med att ha en hög kvalitetspoäng:

  • Lägre kostnader – Google belönar annonsörer med höga kvalitetsresultat genom att sänka deras kostnad per klick (CPC), vilket hjälper till att förbättra avkastningen.
  • Högre exponering – När du har höga kvalitetspoäng visas dina annonser oftare, i bättre positioner på SERP – högst upp eller längst ner på sidan. Detta gör att du kan få fler klick och konverteringar utan att behöva höja dina bud.

Google Ads kostnad

Kostnaden för Google Ads varierar beroende på ett antal faktorer, inklusive dina sökord och branschers konkurrenskraft, din geografiska plats, kvaliteten på dina reklamkampanjer och mer.

I Sverige är den genomsnittliga kostnaden per klick för Googles sökannonser i alla branscher ca 5 kr. I andra länder är genomsnittliga kostnader för Google Ads ofta mycket högre.

Fördelar med att använda Google Ads

Rätt riktning

Med Googles många inriktnings alternativ kan företagare se till att deras annons endast visas för potentiella kunder. Företagare kan filtrera sin publik utifrån geografisk plats, ålder, sökord och mer. Dessutom kan de också välja vilken tid på dagen när deras annonser ska visas för sin målgrupp. Ett vanligt exempel som många företag använder är att bara visa annonser från måndag till fredag från 8 till 17. Detta beror vanligtvis på att företagen är stängda eller långsammare på helgerna. Detta kan hjälpa till att maximera annonsutgifterna.

Rikta mot specifika enheter

Efter en uppdatering från 2013 tillåter Google Ads företag att välja vilken typ av enheter deras annonser ska visas på. För sök funktionen kan du välja mellan stationära datorer, surfplattor och mobila enheter. På display funktionen kan företag till och med gå ner ytterligare och rikta in sig på specifika enheter som iPhones eller Windows. Budjusteringar möjliggör automatisk budgivning högre eller lägre på enheter som är mer benägna att konvertera på din webbplats.

Betala endast för resultat

Detta är förmodligen den mest populära fördelen med reklam på Google Ads. Med Google Ads betalar företag bara för att klicka på sina annonser istället för visningar. Detta kallas en PPC annonserings-modell (betala per klick). På detta sätt sparar företag pengar genom att bara betala när en användare har vidtagit åtgärder för att visa ens webbplats.

Prestations spårning

Google Ads tillåter företag att spåra resultatet för sina annonser. Det betyder att du kan spåra antalet användare som visar och klicka på din annons. Google Ads låter dig också spåra antalet användare som vidtar önskad åtgärd efter att ha tittat på din webbplats.

Enligt Googles Economic Impact-rapport gör företag i genomsnitt 2 dollar för varje dollar som spenderas på annonser. Vid en tid som denna kommer användningen av Google Ads bli en del av din digitala marknadsföringsstrategi som i längden kommer ge positiva resultat. Men det är inte alltid samma scenario för alla branscher. Det bästa sättet att upptäcka om Google Ads är lönsamt för ditt företag är att prova.

Om du är förvirrad över hur du ska ställa in ditt konto och hur du ska använda Google Ads lönsamt, kommer den här guiden att hjälpa dig att göra just det. Läs vidare.

Förberedelser för annonsering (PPC)

”Pay Per Click” annonsering är ett kraftfullt verktyg, men bara när det används smart. Innan du kan hoppa in i processen att skapa ditt Ads-konto måste du ta reda på dina mål. Även om ”mer försäljning” kanske låter som ett stort mål, kommer online annonseringen att kräva att du är mer specifik.

It is highly unlikely that someone visiting your website for the first time will make a purchase. Online sales are more dependent on making and nurturing a relationship of trust with your consumer. For this reason, there can be a number of objectives for a business to use AdWords. Such as:

Det är mycket osannolikt att någon som besöker din webbplats för första gången gör ett köp. Online försäljning är mer beroende av att skapa och vårda ett förtroendeförhållande med din konsument. Av denna anledning kan det finnas ett antal mål för ett företag att använda på Google Ads. Till exempel:

  • Skapa försäljning
  • Registreringar
  • E-postregistreringar
  • Lead generering
  • Förbättra varumärkeskännedom och återkallande värde

Även om det är helt bra att ha mer än ett mål, kom ihåg att du måste köra olika kampanjer för att uppnå olika mål (Mer om detta senare). Förutom att identifiera ditt mål finns det en annan mycket viktig förutsättning för att annonsera på Google Ads, med en landningssida .

Landningssida

En landingssida är en URL eller en webbsida som en användare ”landar” på när de klickar på din annons. En landningssida är en fristående sida, som skiljer sig från din huvudsakliga webbplats, utformad för att fokusera på ett specifikt mål. En bra målsida är avgörande för framgången för din Google Ads-kampanj. En väl designad och optimerad landningssida hjälper till att omvandla besökare till leads eller t.o.m. kunder.

Tänk på följande när du utformar din landningssida:

  • Fokuserade landningssidor: Designa individuella målsidor för individuella erbjudanden. En målsida som fokuserar på flera mål kan sluta förvirra dina besökare.
  • Uppmaning till handling: Glöm inte att ta med och markera önskad CTA-knapp på din målsida.
  • Mobilvänlig: Med det ständigt ökande antalet mobilanvändare på internet är det viktigt att se till att din målsida är mobilvänlig.
  • Leverera vad du lovar: Din målsida ska leverera alla löften i din annons. Till exempel, om din annons talar om en rabatt, se till att målsidan har nämnda rabatter.

Vid det här laget måste du nu ha idéer över uppsatta mål och dedikerade landningssidor som tjänar till att uppnå var och en av dem.

Hantering av flera annonser

Som tidigare nämnt är det lämpligt att köra flera annonser för att fokusera på olika mål. Detta kan enkelt göras genom att köra flera kampanjer samtidigt. Du kan sedan ta reda på vilka som konverterar bäst för ditt företag.

Varje kampanj kommer att bestå av flera annonsgrupper. Varje annonsgrupp består av liknande sökord och målsidorna har ett liknande tema. Till exempel, för en elektronikbutik kan en annonsgrupp ägnas åt tv-apparater medan en annan är avsedd för kylskåp.

Båda annonsgrupperna kan dock ingå i samma kampanj. Annonsgrupperna i en enda kampanj delar samma budget- och plats- och enhetsinriktnings-inställningar. Om du vill rikta in dig på flera platser eller enheter måste du skapa separata kampanjer.

Kampanjutvärdering

Det som är en av de största fördelarna med att använda Google Ads (AdWords) är dess spårnings funktioner. Med hjälp av dessa kommer du att kunna avgöra om annonsen du just skapade fungerar bra.

För att göra det är det första steget att välja en konverteringskälla. För små företag är de två vanligaste konverteringsområdena:

Webbplatser: När en kund klickar på din annons, besöker din målsida och utför önskad åtgärd.
Telefoner: När en mobilanvändare ringer dig på det telefonnummer som nämns i din annons eller genom att klicka på samtalsknappen på din webbplats eller målsida.

Googles kvalitetsresultat

Google spårar också hur dina annonser presterar och använder denna information för att avgöra var din annons ska visas på sökresultatsidan. Med hjälp av följande faktorer som referens tilldelar Google ett kvalitetsresultat (QS) till vart och ett av dina sökord:

  • Målsidesrelevans: Nyckelordets relevans för det innehåll som finns på din målsida.
  • Förväntat klickförhållande: Sannolikheten för att en användare klickar på din annons efter att ha sökt efter nyckelordet.
  • Annonsrelevans: Annonsens relevans för sökordet.

Kontrollera dina sökords kvalitetsresultat genom att lägga till kolumnen ”kvalitetsresultat” under fliken nyckelord i ditt Google Ads (AdWords) konto.

Exempel på Google ads konto.

Sammanfattning

Google Ads är ett extremt kraftfullt verktyg när det gäller att skaffa nya kunder för småföretag. Men om den inte används smart kan plattformen kosta dig riktiga reklampengar utan att ge en respektabel ROI.

Förutom att använda den intelligens du har fått genom detta blogginlägg, ligger nyckeln till framgång i att ständigt testa dina annonser och optimera dem för bättre prestanda.

Mygi Marketing

Vi strävar efter att kunna ge dig rätt kunskap för att kunna göra rätt beslut.

GRATIS SEO ANALYS