DIGITAL MARKNADSFÖRING FÖR TANDLÄKARE: Hur det fungerar & varför du behöver det

Hur lockar din tandvård de flesta av sina nya patienter? Förlitar du dig vanligtvis på traditionella metoder som reklam på de gula sidorna eller på radio? Om du inte har anpassat dig till digital marknadsföring ännu kommer den framtida tillväxten av din tandvård, kanske till och med dess fortsatta hälsa som företag – att drabbas av detta.

Digital marknadsföring för tandläkare handlar inte bara om att nå en större publik – det handlar också om att leverera rätt budskap för varje person. Ingen annan marknadsföringsmetod ger dig möjlighet att rikta dig mot specifika kunder och kundsegment; och om du vet vem du når kan du leverera ett mer effektivt meddelande.

Låt oss titta på några av fördelarna med digital marknadsföring för tandläkare och lära sig mer om varför det är nödvändigt för den fortsatta framgången för din tandläkarpraktik.

Digital marknadsföring ger snabbare avkastning än traditionell marknadsföring

Om din tandvård har en sund marknadsföringsbudget är det klokt att nå potentiella patienter över så många kanaler som möjligt. Traditionella reklam kanaler såsom radio, TV och lokala tidningar ökar medvetenheten om din klinik bland människorna i ditt samhälle. Problemet med offlineannonsering är dock att det kanske inte har en omedelbar positiv effekt på intäkterna hos din tandläkarklinik. Du betalar för att nå tusentals människor, men bara ett fåtal av dem söker faktiskt en tandläkare just nu. Din investering går främst mot att öka varumärkesmedvetenheten snarare än att tjäna nya patienter.

I den vanligaste formen av digital marknadsföring – sökmotorannonsering – betalar du för att nå bara en person åt gången. Du bjuder på specifika sökfraser – ”tandläkare i Göteborg,” till exempel – som du vet att en person som söker efter en klinik som ditt skulle använda. Inte bara riktar du dig till människor med stor sannolikhet att bli nya patienter, men du betalar bara när någon klickar på din annons. Jämfört med traditionell offline annonsering har digital marknadsföring en mycket mer omedelbar effekt på din praktiks intäkts generering.

Digital marknadsföring når patienter när det är relevant

Offline annonsering: Ingen inriktning, liten relevans.

En betydande nackdel med traditionell reklam är att du inte kan anpassa meddelandet för publiken. När du till exempel annonserar på radion når du följande:

  • Människor som inte är patienter och som för närvarande inte letar efter tandläkare
  • Människor som inte är patienter ännu men letar efter tandläkare
  • Människor som redan är dina vanliga patienter
  • Människor som är vanliga patienter hos andra tandläkare
  • Tidigare patienter som inte har besökt din klinik på ett tag

Olika typer av kunder har olika behov, men offline-reklam ger dig inte möjlighet att ändra ditt meddelande baserat på den person som hör eller ser det. Med offline-annonsering får varje medlem i publiken samma meddelande; och för vissa kommer meddelandet inte att vara relevant.

Digital marknadsföring: Specifik inriktning, maximal intresse

En välorganiserad digital marknadsföringskampanj gör att du kan rikta dig mot en potentiell, nuvarande eller tidigare patient med det perfekta budskapet, vid den perfekta tiden och över den ideala kanalen. Dessa är bara några exempel på vad du kan göra över de vanligaste digitala marknadsföringskanalerna:

  • Du kan använda pay-per-click annonsering i sökmotorer och företagskataloger för att nå potentiella patienter som aktivt söker efter tandläkare i ditt område
  • Du kan använda display annonsering för att öka medvetenheten om din praktik bland människor som besöker lokala nyhets webbplatser
  • Du kan använda marknadsföring på sociala medier för att dela användbara tips om tandhälsa och hålla dig i framkanten av patienternas tankar
  • Du kan använda sociala medier och e-postmarknadsföring för att berätta för patienterna om dina nya tjänster och påminna dem om att komma in för regelbundna kontroller
  • Du kan använda marknadsföringsautomation för att generera påminnelsemeddelanden för patienter som inte har besökt din praktik på länge

Eftersom digital marknadsföring ger dig möjlighet att rikta olika meddelanden till olika människor, kommer dina meddelanden vanligtvis att vara relevanta för de personer som ser dem – och relevans hjälper till att säkerställa bästa möjliga svarsfrekvens.

Digital marknadsföring hjälper dig att fånga och sköta om leads

När vi återgår till vår hypotetiska radioannons ovan, finns det ett annat publiksegment som vi inte har diskuterat: människor som är intresserade av att ta emot tandvårdstjänster men som ännu inte har börjat leta efter en tandläkare.

Just nu finns det människor i ditt område som funderar på att få tänderna vitare eller rakare. Det finns människor som bär proteser men kanske vill ha permanenta implantat. Det finns människor som vill veta om de borde vara oroliga för sin tillfälliga tandvärk. Många av dem söker online efter svar på sina frågor, men de undersöker bara just nu. De är inte redo än att planera möten

Du kan använda riktat webbplatsinnehåll för att nå personer som söker online för allmän information om tandvård. En guide som förklarar hur din tandblekning fungerar kan t.ex. Ta emot trafik från personer som söker information om hur tandblekning fungerar eller hur mycket det kostar. Du kan också nå dessa människor med sökmotorannonsering. Problemet är dock att det är lite vettigt att betala för en besökare på en webbplats som är mycket osannolikt att planera ett möte direkt – om du inte kan registrera personens kontaktinformation och använda den i ditt framtida marknadsföringsarbete.

Så fungerar online leadgenerering

Anta att du publicerar en artikel om tandblekning på din webbplats. Någon söker online för information om vad tandbleknings tjänster vanligtvis kostar i din stad och hamnar på din webbplats. Din artikel svarar på besökarnas frågor, så han är nöjd med sitt besök och har ett positivt första intryck av din klinik – men han är inte redo att planera ett möte ännu.

Anta nu att din artikel har ett formulär som ger en betydande rabatt på den första tandbleknings sessionen för en ny patient. Alternativt kan du erbjuda en 25 sidigt e-bok som beskriver fördelarna och nackdelarna med de mest populära typerna av tandblekning. Eftersom din artikel besvarade besökarens frågor skulle han antagligen vilja få ytterligare information eller rabatt. Ditt formulär kan leverera belöningen direkt i utbyte mot besökarens e-postadress – och när du registrerar en e-postadress genererar du en ny lead.

Grundläggande e-postmarknadsföring

När du väl har webbplats besökarens e-postadress har du en öppen kommunikationslinje som du kan använda för att hålla den personen intresserad av att ta emot tandvårdstjänster – samt se till att din klinik är den han ringer när han är redo att planera ett möte. Grundläggande e-postmarknadsföring är ett mycket effektivt sätt att uppnå dessa mål.

Med grundläggande e-postmarknadsföring lagrar du alla dina kunders e-postadresser i en enda e-postlista. När du skickar ett meddelande får varje medlem i din lista det. Eftersom du skickar samma meddelande till varje prenumerant fungerar grundläggande e-postmarknadsföring bäst om du begränsar ditt innehåll till meddelanden som innehåller allmän tandvårdsrådgivning och information om din kliniks tjänster och kampanjer. Dina leads väljer att förbli på din lista så länge de tycker att dina meddelanden är användbara.

Automatiserad e-postmarknadsföring

Tidigare i artikeln, diskuterade vi det faktum att traditionell marknadsföring är svag jämfört med digital marknadsföring för tandläkare eftersom offline reklam inte ger dig möjligheten att anpassa budskapet för publiken. Grundläggande e-postmarknadsföring har samma typ av svaghet – därför finns det automatiserad e-postmarknadsföring.

Med marknadsföringsautomation skriver du en serie meddelanden – för en specifik publik – i förväg. Din plattform för marknadsföringsautomation skickar meddelandena automatiskt – med intervaller som du anger – när en webbplats besökare uppfyller ett villkor som att fylla i ett formulär.

Anta att du ville skapa en automatiserad marknadsföringskampanj som skulle börja när en webbplats besökare laddar ner din e-bok om tandblekning. Kampanjen kan fungera ungefär så här:

  • Dagen efter att besökaren laddat ner e-boken kan kampanjen skicka ett meddelande med några vittnesmål med före och efter foton från dina tidigare tandbleknings kunder.
  • En vecka senare kan kampanjen skicka ett meddelande som lindrar den potentiella kundens ångest genom att förklara att tandblekning är snabb och smärtfri. Meddelandet kan vidare förklara att kvarvarande tandkänslighet tenderar att lösa sig snabbt.
  • Efter ytterligare en vecka kan kampanjen skicka ett meddelande som beskriver tekniken som du använder för att bleka tänderna och förklara varför det är det mest avancerade systemet som finns i någon lokal tandvårdsklinik.
  • Efter ytterligare en vecka kan kampanjen skicka ett meddelande som ger den potentiella kunden 50 procent rabatt om han bokar in ett möte omedelbart.
  • Om patienten fortfarande inte har vidtagit åtgärder efter två månader kan kampanjen skicka ett meddelande som ger den potentiella kunden en enda gratis tandblekning.
  • Om patienten inte har svarat i slutet av kampanjen kan marknadsförings automationsplattformen flytta e-postadressen till din huvudsändnings lista för ytterligare försök av ”nappning”.

I varje steg i kampanjen kan du inkludera en länk till din webbplats och en uppmaning till handling som ber den potentiella kunden att fylla i ett formulär och boka ett möte. Du kan också konfigurera kampanjen så att den slutar skicka meddelanden till en person när han har fyllt i formuläret.

Det bästa med marknadsföringsautomation är att när du har skapat en så kallad ”marknadsföringstratt” behöver du inte interagera med den igen. Din webbplats skapar nya leads och din marknadsföringsautomationsplattform vårdar leads för dig. Du behöver bara vidta åtgärder när en lead skickar in ett formulär för att boka ett möte.

Redo att komma igång?

Digital marknadsföring för tandläkare kan leda till snabb tillväxt för en överraskande rimlig kostnad. Du är dock mycket upptagen och att bygga en framgångsrik marknadsföringstratt kräver tid som du förmodligen inte har. Vi kan hjälpa dig. Mygi Marketing är den ledande leverantören av digitala tjänster för tandläkare. Kontakta oss nu för att lära dig mer om vad vi kan göra för att hjälpa dig att växa.

Mygi Marketing

Vi strävar efter att kunna ge dig rätt kunskap för att kunna göra rätt beslut.

GRATIS SEO ANALYS