Google bearbetar biljoner sökningar per år, enbart i Sverige görs det 50 miljoner sökningar per dag. Hur bestämmer Google vad som är det mest relevanta resultatet för varje enskild fråga som ställs konstant och hur kan ett USP hjälpa dig få svaret?
Erfarenheten visar att du inte behöver vara en enorm webbplats för att ett varumärke ska hamna på topplistan för en viss fråga. Google bryr sig inte om vilka webbplatser som visas allmänt högt i resultatsidan, så länge webbsidan uppfyller användarnas förväntningar, vilket är något de mäter i en enorm skala. Det väcker frågan: Vad är det som gör att en sida sticker ut, när det kommer tillx Google?
Fråga Varför
Google beräknar hundratals olika faktorer vid beräkning av en webbplats rankning för frågor i Googles Sökmotor. Dessa inkluderar allt från webbplatshastighet till inkommande länkar till sidinnehåll. Framför allt verkar Google gynna webbplatser som är populära bland användarna. Google älskar webbplatser som användare älskar först.
Denna användartillfredsställelse mäts objektivt – i en enorm skala – det är både mycket komplext och en tätt bevakad branschhemlighet. Även fast att det är en branschhemlighet så går det alltid att kunna ligga på toppen om man ställer sig dessa frågor vid optimering av webbsidan:
- Varför ska Google ranka min webbplats framför andra webbplatser?
- Vad är det som gör min webbplats bättre, mer värdefull för användarna än andra konkurrerande webbplatser?
- Vad kan mina användare vinna på över att vara på min webbplats framför konkurrerande alternativ?
Det här är svåra frågor, särskilt om dina slutsatser pekar mot en obekväm verklighet att det verkligen inte finns något som gör att webbplatsen eller e-handelsbutiken sticker ut. Det finns trots allt ingen anledning till varför användare och/eller Google bör gynna en webbplats som inte erbjuder något som är tillgängligt någon annanstans. I den situationen kan långvarig organisk synlighet på Google bara betraktas som ett livskraftigt mål när man reviderar affärsmodellen som ett koncept.
De flesta företag erbjuder dock ett USP, många på mer än bara ett sätt. Att kunna visa det unika säljförslaget på varje enskilda målsida är där kärnan ligger.
Vad behöver göras
Att identifiera det unika säljförslaget kan vara en utmaning, men det är en mindre skrämmande uppgift om du har intim förtrogenhet med produkten eller tjänsten. Att upprätthålla en kontinuerlig dialog med användare (även kallad dina kunder), är ett ytterligare plus.

Framgångsrika företag i Googles resultatsida (och utanför) brukar vanligtvis visa mer än bara ett tydligt unikt säljargument. Netflix kombinerar ett oslagbart pris-till-värde förhållande ihop med en enkel användning. Amazon var inte det första e-handelsbutiken, men de gjorde sig ett namn som en pålitlig plats med ett mycket stort urval av produkter som levereras snabbt. Booking.com erbjuder ett enormt urval av boende, som kan granskas baserat på användarens feedback, plats, prisklass och så vidare.
Alla dessa varumärkes exempel har med tiden blivit nästan synonymt med sina respektive nischer. På grund av deras varumärkets igenkänningsfaktor behöver de inte bara förlita sig på användare som utvärderar deras USP i söklistor. Mindre varumärken måste dock ständigt framhäva varför de är vad användaren letar efter. Det är därför som första intrycket av varje målsida är avgörande för de flesta online företagen.
Den allra första kontaktpunkten för användaren – ögonblicket när de konfronteras med resultat i Googles söklista efter vad de än letar efter – är det ögonblick då ett antal SEO-relevanta saker händer. För det första jämförs användarnas förväntningar mot sidrubrik och beskrivning. Båda dessa element betraktas ofta som grundläggande SEO, men de är mycket viktiga för att locka användarnas uppmärksamhet.
Varje enskild indexerbar sida måste betraktas som en potentiell målsida, och därför måste den kontinuerligt optimeras för att säkerställa att din annons kommer att sticka ut i sökresultaten. Åtminstone bör din organiska söklista innehålla en tydlig beskrivning av vad sidan handlar om, det unika försäljningsförslaget som förklarar för användaren varför det är det de letat efter och en uppmaning till handling för att uppmana användaren att besök din webbplats!

Att optimera ditt innehåll där det är relevant för att dra nytta av rika resultat (tidigare känt som rich snippets) är en beprövad, testad och rekommenderad metod för att göra anspråk på synliga SERP-fastigheter, vilket visar excellens och förstärker det unika försäljningsförslaget (USP i processen. I skärmbilden ovan kan du se att listan visar stjärnor, produktinformation och händelseinformation.

Tyvärr försöker vissa webbansvariga och SEO-användare klippa hörn här, antingen genom att försöka manipulera strukturerad data, en straffbar överträdelse av Googles riktlinjer för webbansvariga eller genom att blåsa upp synligheten med utdrag med specialtecken såsom ❆ ★ ❥ ✓ ➤ ✈, som är ogillat (ännu vid skrivande stund inte en tydlig kränkning av Googles riktlinjer). Båda är farliga strategier.
Naturligtvis kan ingen mängd sökmotoroptimering och iögonfallande utdrag kompensera för ett saknat unikt säljförslag på alla målsidor. Att ha en tydlig USP trumfar SEO helt och hållet.
De bästa resultaten uppnås dock när en bra onlinetjänst har ett tydligt unikt försäljningsförslag kombinerat med en data driven SEO. Således uppnås långvarig synlighet på Googles resultatlista och varumärkesbyggandet accelereras kraftigt.
Fokusera på vad som räknas
Liksom många andra branscher verkar flera SEO byrån vara ofta besatt av aktuella trender. Dessa trender kan vara viktiga ur en teknisk synvinkel, till exempel införandet av AMP eller till och med absolut affärskritisk migration till HTTPS. Det finns dock oerhört stort värde att fokusera på den mest grundläggande aspekten av marknadsföring: Kunden eller användaren kommer alltid först. Google har gjort det till deras mantra redan från början.
Bevis för att en webbplats eller webbsida fungerar bra för användare som frågar efter ett visst ämne är en mycket stark SEO signal. Det är därför superb, enkel webbplats arkitektur med extremt snabba laddningstider och, viktigast av allt, ett tydligt beskrivet unikt försäljningsförslag på varje enskild landningssida är vad framtidsorienterad SEO handlar om. Fokusera på användaren och konverteringarna!
Mygi Marketing
Vi strävar efter att kunna ge dig rätt kunskap för att kunna göra rätt beslut.

”Vi har tittat på många SEO-lösningar men dessa killar var alltid den tydliga favoriten. De har rätt strategi och de har varit fantastiska att arbeta med. ”

”Vi har ett konstant flöde av nya leads tack vare detta fantastiska SEO-företag. De gav oss alla verktyg för att konvertera leads till kunder. ”

GRATIS SEO ANALYS
Senaste inläggen
- 4 anledningar till varför din webbplats inte genererar leads augusti 16, 2021
- 5 utmärka Lokal SEO tips för kedjeföretag augusti 10, 2021
- 2022 Google Ads: Så här använder du det för ditt företag juni 21, 2021