6 geniala tandvårds marknadsförings idéer för att öka din försäljning under 2021

Jag hatar tandläkaren. Mer än jag hatar att gå på sjukhus eller äta mina grönsaker, är tandläkaren inte min favorit bokning. Och eftersom jag rör mig mycket letar jag ständigt efter en ny tandläkare att lita på mina tänder med.

När jag pratade med vänner som också kämpade för att hitta en tandläkare hörde jag alla slags skräckhistorier – allt från att få falska håligheter fyllda till att betala överpris för en tjänst de inte fick. Det vi alla kunde komma överens om: att hitta en bra tandläkare är svårt.

Du kanske tycker att det är svårt att ta in bra kunder och många av dem! Här är några smarta marknadsföringsidéer för att göra det lättare för dina potentiella kunder att hitta din klinik.

1. Facebook annonser för lokal medvetenhet

Medan du tar reda på hur ordet ska gå runt om din tandvård är det viktigt att vara specifik om vem du marknadsför till. Troligtvis vill du inte visa annonser för din klinik utanför en 50 mils radie – om du är i Stockholm och någon i Umeå ser din annons, gör det ingen nytta.

Lokala medvetenhetsannonser är ett utmärkt sätt att nå en lokal publik, och du kan nu använda det nya kartkortet för att dela lokalt relevant information om din tandvårdsverksamhet, som adress, avstånd till verksamheten, öppettider och ”Få vägbeskrivning” Länk. Din CTA (Call To Action) kan till och med vara en samtalsknapp eller en enkel uppmaning att boka tid hos dig.

2. Klicka för att ringa Annonser

Huvudmålet för tandvårdsmarknadsföring eller reklam är att patienter och potentiella kunder bokar en tid – vilket vanligtvis görs genom att ta upp telefonen och ringa kontoret. Click-to-call-annonser är tillgängligt via Facebook och Google Ads (tidigare känt som Google AdWords) på mobila, stationära och surfplattor. Det här tillägget kan läggas till i befintliga annonser, eller så kan du skapa samtalskampanjer.

3. Remarketing annonser

Remarketing beskrivs ofta som ”enkla pengar.” Det hjälper dig att nå personer som har besökt din webbplats eller klinik genom att visa specifika annonser som är inriktade på att återfånga de potentiella kunderna. Om du samlar in e-postadresser på din tandvårdsklinik kan du använda dem via Customer Match på Google Ads och Facebook! Ladda bara upp e-postadresserna för att skapa en remarketingmålgrupp och skapa en annons som kan locka patienter att besöka din klinik igen – kanske en påminnelse om rengöring eller blekning.

4. Nyckelord för nödsituationer

För två månader sedan befann jag mig att googla ”Akut visdomstand borttagning Stockholm ” vid 2:00. De två första resultaten gav inte ett ”Ring” CTA, så jag valde det tredje och två till från Google maps resultaten med högst betyg. Ingen av dem plockade upp (vilket förväntades), men jag gjorde en tid med den första kliniken som svarade mig tillbaka.

Att bjuda på nyckelord som ”nödsituation” eller ”brådskande” är ett enkelt sätt att få kunder med omedelbara behov och höga avsikter; föreställ dig avkastningen på dessa sökord! Men se till att din övning kan ta nödfall och ger ett enkelt sätt att kontakta kliniken, annars kan du få en dålig recension på Google …

5. Instagram

Idag använder flera miljoner runtom i världen Instagram. Kändisar annonserar om tandblekningsprodukter på sin Instagram konto, och tandregleringar visar upp fina före och efter bilder. Att inte använda Instagram för att marknadsföra din klinik kan leda till att du tappar flera potentiella kunder.

Instagram har också blivit ett ställe att handla – skapa ett Instagram för din klinik för att visa upp dina unika tekniker och annonsera för potentiella patienter via sociala medier. Om du regelbundet uppdaterar är det säkert att din klinik går upp i följare samt har uppmärksamheten på er.

6. Hänvisningsbonusar

The Pride Institute rapporterar att 93% av människor litar på rekommendationer från sina vänner. Uppmuntra dessa rekommendationer! Hänvisningsbonusar kan användas för att behålla nuvarande kunder och utöka din klinik. Uttryck din tacksamhet och ge 99 kr rabatt på ett tandläkarbesök för varje referens som gör ett möte! För att göra det enkelt, ge ut företags visitkort när patienter checkar ut och lägg till dem i e-posten du skickar.

Mygi Marketing

Vi strävar efter att kunna ge dig rätt kunskap för att kunna göra rätt beslut.

GRATIS SEO ANALYS